Hoe haal je het beste uit jezelf? deel 2

Terug naar alle blogs
Scroll
  Hoe haal je het beste uit jezelf? deel 2
Tags
#online learning #softskill
Competence Development

Jij bent je meest waardevolle asset.  De mate waarin je vandaag in jezelf investeert, vormt jouw toekomst.
Bij ‘investeren’ denken we meteen aan opleidingen, cursussen en trainingen volgen. Maar het gaat veel verder dan dat…

Stap 6: Focus op je soft skills

In een tijd van toenemende automatisatie, zijn soft skills belangrijker dan ooit. Slimme machines kunnen steeds meer technische vaardigheden verwerven, maar het complexe kluwen van menselijke emoties, waarden, attitudes en interpersoonlijke relaties zijn moeilijker te reduceren tot nullen en eentjes.

 

Bovendien zijn soft skills zoals heldere communicatie, actief luisteren, teamwork, expectation management en zelf-discipline onmisbaar bij het moderne werken. Denk aan telewerken, meetings met collega’s in cyberspaceflexibele werkuren, project- i.p.v. tijdsgebonden werken, e.d.

 

Tenslotte werken we nog altijd met en voor mensen, ook in dit digitale tijdperk. Je kan het meest innovatieve product op de markt brengen; als dit niet wordt gedragen door een gelijkgezind team en je klanten er niet warm van worden, kan je product niet landen.

Stap 7: Stel concrete doelen

Without goals, and plans to reach them, you are like a ship that has set sail with no destination.” Henry David Thoreau.

 

Digitale technologie connecteert en isoleert. We kunnen probleemloos videochatten met collega’s aan de andere kant van de wereld, maar veel ruimte voor praatjes, laat staan voor virtuele schouderklopjes blijft er niet vaak over.

 

Zelf-motivatie mag daarom in het lijstje van future-proof skills zeker niet ontbreken. 

 

En wat motiveert ons nu meer dan hard werken naar en het bereiken van doelen – professioneel en persoonlijk – waar je 100% in gelooft?

 

Belangrijk hierbij is dat je je doelen concreet maakt. Het SMART-principe biedt een handig framework. Even ter opfrissing: S (specifiek) M (meetbaar) A (aanvaardbaar) R (realistisch) T (tijdgebonden).

 

Last but not least, sta stil bij je succes. We hebben vaak de neiging om bij het bereiken van een mijlpaal, meteen al te vertrekken naar de volgende. Daardoor mis je niet enkel een glas champagne, maar ook een boost in je zelfvertrouwen en erkenning van je kwaliteiten.

Stap 8: Bouw je eigen brand identity

Als we ‘Starbucks’ zeggen, waar denk je dan? Gezelligheid met vrienden? Kerstmis? Kickstart van je werkdag? Of te duur voor wat het is? Buikpijn? Foute spelling van je naam? Al deze positieve en negatieve associaties vormen de brand identity van Starbucks.

 

Waar denken mensen aan als ze jouw naam horen? Waar sta jij voor? Wat zeggen jouw acties en uitspraken over jou? Welke goede (en slechte) eigenschappen kennen mensen aan jou toe? Met andere woorden: wat is jouw brand identity?

 

In deze snelle wereld, heb je maar enkele luttele seconden om – zowel offline als online – een indruk achter te laten. Een sterke brand identity maakt het verschil tussen onthouden of vergeten worden.

Stap 9: Draag zorg voor je gezondheid

Nu willen we niet te wollig worden, maar het moet gezegd zijn: alles begint bij je gezondheid. Net zoals een slecht onderhouden machine na een tijdje gaat haperen, kunnen wij ook maar op halve kracht draaien als we onszelf niet verzorgen.

 

Dus – hier gaat ie dan:

1. Kruip op tijd in je bed

2. Drink voldoende water

3. Eet gezond en gevarieerd

4. Beweeg elke dag

5. Blijf in bed als je ziek bent

6. Zorg dat je voldoende zonlicht opneemt

 

Oké, oké, we stoppen ermee. Je kent het lijstje wel.

Stap 10: Maak tijd voor wat je graag doet

Natuurlijk zou jij liefst 24 op 7 werken. But there’s life after work

 

Wat doe jij graag in je vrije tijd? Tijd doorbrengen met je familie? Met vrienden? Erop uit trekken in de natuur? Een spannend boek lezen? Koken?

 

En hoe vaak doe jij die dingen momenteel? Niet vaak genoeg, correct?

 

Onze dagelijkse realiteit is een (over)volle agenda, met eeuwigdurende meetings en strakke deadlines. Na het werk, staan de was en de plas ons al grijzend op te wachten. Hoe maken we dan nog tijd voor nice to’s naast al die musts

 

Plannen: Net zoals je meetings en werkactiviteiten inplant, voorzie je wekelijks ook een paar momenten voor jezelf. Belangrijk: leg meteen ook vast wat je dan gaat doen: 5 km joggen, een hoofdstuk lezen in je boek, een aperitiefje nemen met de vrienden… Anders lopen die momenten gegarandeerd alsnog vol met taakjes.

 

Stel prioriteiten: Makkelijker gezegd dan gedaan en FOMO leeft in elk van ons. Maar helaas hebben we allemaal maar 24 uur in een dag. Bepaal voor jezelf wat jij echt belangrijk vindt, wat zijn jouw waarden, wat maakt je gelukkig, wat helpt je voort…

 

Wat haalt het beste uit jezelf?

About the author

Caroline De Hulsters
Caroline De Hulsters

Caroline werkt 5+ jaar in online marketing & communicatie. Digitaal is haar tweede moedertaal. Als Young Professional ondervindt zij elke dag opnieuw het belang van voortdurende bijscholing om relevant te blijven. Bij Milernas inspireert en informeert zij dan ook met veel enthousiasme bedrijven en werknemers rond levenslang leren.