Survival gids voor de digitale transformatie

Terug naar alle blogs
Scroll
  Survival gids voor de digitale transformatie
Tags
#data driven business strategy #digital business #digital culture #digitaltransformation
Adoption & Change

Digitaal darwinisme is een feit.

 

Wie niet mee op de (hogesnelheids)trein van digitale transformatie springt, blijft achter in een dor, onvruchtbaar landschap.

 

En voor wie dit nog niet duidelijk was: digitale transformatie gaat verder – vele verder – dan investeren in technologie. Het gaat over een shift in bedrijfsstrategie en processen, een veranderingsmentaliteit bij werknemers, nieuwe competenties ontwikkelen, innovatieve manieren van communiceren met klanten,…

 

Waarom al die moeite doen? Omdat digitale transformatie geen optie meer is, maar een must. Digitaal is niet langer een medium voor de marketing & communicatie afdeling, maar hét medium waarin klanten, bedrijven en collega’s elkaar ontmoeten.

 

Hoe blijf je als bedrijf succesvol ten tijde van digitaal darwinisme?

Stap 1: Maak van je klant de koning

Wat is een schitterende app, met een strak design en baanbrekende functionaliteiten, die niemand gebruikt? Juist, weggegooid geld.

 

Digitalisering is een gigantische opportuniteit om je klantenervaring te verbeteren. Meer flexibiliteit, breder aanbod, persoonlijkere communicatie  – om er enkele te noemen.

 

Maar alles begint natuurlijk met het door-en-door kennen van je klant. Wat zijn zijn wensen, noden, frustraties, uitdagingen, manieren van interageren met jouw merk (website, e-mail, social media, online, offline,…)?

 

De mate waarin je inspeelt op het gedrag en de voorkeuren van je klant bepaalt jouw digitale ROI.

Stap 2: Zet de neuzen in dezelfde richting

Digitale innovatie is in veel bedrijven het paradepaardje van één specifieke afdeling. Dit leidt tot botsende prioriteiten en weerstand vanuit andere teams.

 

Geslaagde digitale transformatie vraagt om een digitale bedrijfscultuur.

 

  • Zorg dat alle werknemers het belang van digitale transformatie inzien- zowel op bedrijfs- als individueel niveau.
  • Leid je werknemers op om efficiënt, zelfstandig en zelfverzekerd te werken in deze veranderende context. Dit gaat niet enkel over het gebruik van digitale tools, maar ook over klantgerichtheid, wendbaarheid, innovatie,…

 

Een heldere visie en zelfredzaamheid leiden op hun beurt tot verhoogde prestaties, productiviteit en motivatie. Waar wacht je nog op?

Stap 3: Experimenteer wat meer

Het aanbod aan digitale tools is vandaag de dag oneindig. Uiteraard is het belangrijk om een weloverwogen keuze te maken, maar loop hier ook niet op vast.

 

Veel bedrijven spenderen dagen, maanden, jaren in het selecteren en fine-tunen van dé perfecte oplossing. Tegen de tijd dat dit hele proces afgerond is, is er weer iets nieuw op de markt, dat eigenlijk nóg beter is. Zucht…

 

Ideeën voor een betere tactiek, anyone? Ja! Benader digitale investeringen als experimenten. Gebruik flexibele methodes om verschillende tools snel, voor een korte tijd en met beperkt budget uit te testen. Succes? Joepie. Geen succes? Dan zijn we weer wat wijzer voor de volgende keer.

Stap 4: Staaf succes met cijfers

Vanzelfsprekend, maar onmisbaar in deze survival gids.

 

Succes zonder cijfers is subjectief. Maak het succes van je digitale investeringen dus tastbaar door het te meten.

 

Bepaal op voorhand een reeks concrete maatstaven – zowel kwantitatief als kwalitatief – waarmee je je digitale ROI gaat monitoren. Gebruik uiteraard dezelfde maatstaven voor elk digitaal experiment.

 

Houd voortdurend de vinger aan de pols zodat je niet langer dan nodig investeert in een tool die toch niet matcht met je bedrijf.

Stap 5: Zet jezelf in first class

Het digitale landschap verandert – voortdurend en razendsnel. Het vraagt tijd en inspanning om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen.

 

Maar doe je dit niet, dan ga je als bedrijf al snel achterop hinken – in die mate dat een inhaalmanoeuvre soms niet meer mogelijk is. Dan blijf je achter in dat dorre, onvruchtbare landschap waar we het eerder over hadden…

 

Dus spring op die trein en neem snel een plaatsje – liefst zover mogelijk vooraan, in first class!

About the author

Caroline De Hulsters
Caroline De Hulsters

Caroline werkt 5+ jaar in online marketing & communicatie. Digitaal is haar tweede moedertaal. Als Young Professional ondervindt zij elke dag opnieuw het belang van voortdurende bijscholing om relevant te blijven. Bij Milernas inspireert en informeert zij dan ook met veel enthousiasme bedrijven en werknemers rond levenslang leren.