Generatie Z heeft goesting om te leren!

Terug naar alle blogs
Scroll
  Generatie Z heeft goesting om te leren!
Tags
#blended learning #digital culture #digital skills #online learning #softskill
Competence Development

Goesting en motivatie om levenslang te leren zit in het bloed van generatie Z.

 

De zogenaamde Z’ers – geboren tussen mid 90s en 2010 – zijn opgegroeid ten midden van constante technologische innovatie en verandering. Deze digital natives zijn zich dan ook heel bewust van de toenemende automatisatie binnen bedrijven en de nood om hun eigen skill set continu te upgraden.

 

Gelukkig biedt diezelfde technologische vooruitgang een onuitputtelijke bron aan informatie. Dankzij YouTube, Wikihow, e-cursussen en andere online media leren jongeren zichzelf in een mum van tijd een fietsband oppompen, een waterleiding leggen of zelf een app bouwen. Zelfstandig bijleren is voor hen een tweede natuur geworden.

 

De achilleshiel van deze digitale natives? Soft skills. Door uren en uren te vertoeven in cyberspace, zijn hun interpersoonlijke vaardigheden vaak minder goed ontwikkeld. En dat erkennen ze ook. Daarom wil deze jongste generatie werknemers zijn soft skills kunnen ontplooien op de werkvloer.

 

Tot slot weten de Z’ers dat op je 65 ste met pensioen gaan er voor hen waarschijnlijk niet meer inzit. De meeste zullen tot op late leeftijd moeten werken. Dan kan je er maar beter een uitdagend en leerrijk traject van maken…

 

Oké, so far de ‘waarom’ van het leren voor generatie Z. Maar ‘hoe’ kom je hier als werkgever nu aan tegemoet? Hoe haal je het volle potentieel uit de Z’ers op je werkvloer?

 

1. Bied een leerplan op maat

Generatie Z is gewend om een gepersonaliseerde aanpak te krijgen. Van hun Spotify Weekly en Fit Bit sport- en gezondheidsplan tot Zalando-aanraders gebaseerd op hun eerder aankoopgedrag. En deze aanpak verwachten ze ook van hun werkgever.

 

Stem het leerplan van je jongste werknemers dus af op hun interesses, competenties, ambities, sterktes en zwaktes. Bied hen vanaf dag 1 (idealiter zelfs al in het sollicitatiegesprek) een duidelijke visie op hun ontwikkelingskansen binnen je bedrijf.

2. Zorg voor relevante content

Nauw verwant aan een persoonlijke aanpak is een relevante insteek. Niets is frustrerender (eigenlijk voor elke generatie), dan een hele dag training te volgen, maar op het eind van de dag niet te weten hoe je dit kan toepassen in je eigen job of verderop in je carrière.

 

Verzeker dus dat de kennis en vaardigheden die je aanreikt aan je Z’ers relevant en onmiddellijk (of op korte-termijn) inzetbaar zijn. En maak die relevantie ook op voorhand expliciet. Breng duidelijk in kaart waarom je wilt dat je mensen training volgen, en hoe en wanneer de content van pas zal komen.

3. Creëer korte, behapbare fragmenten

Maak de content voor Z’ers niet alleen relevant, maar ook short & sweet.

 

De digital natives zijn vaak tegelijkertijd actief op meerdere online platformen en toestellen. Om niet
bedolven te worden onder de lawine aan online content, beslissen de Z’ers in gemiddeld 8 seconden (!!!) of
iets interessant en waardevol voor hen is. Daarna ben je hun aandacht voorgoed kwijt.

 

Zorg dus ook tijdens hun leertraject voor heldere, korte en zo visueel mogelijke content fragmenten, maak ze beschikbaar op meerdere platforms en uiteraard smartphone-proof. Zorg ook dat je software en platforms eenvoudig en intuïtief te gebruiken zijn. Te veel zoeken, doorklikken of systemen die vastlopen is een absolute no go.

4. Focus op soft skills

We hebben het al gezegd: waar de Z’ers een overvloed hebben aan technologische skills, komen ze (vaak) tekort in interpersoonlijke vaardigheden; emotionele intelligentie, verbale en non-verbale communicatie, conflict en stress management,… En dit beseffen ze maar al te goed.

 

Trainingen en situaties waarin ze hun soft skills kunnen ontwikkelen, zullen door generatie Z met open armen ontvangen worden. Dit kunnen formele leermomenten zijn, maar onderschat ook de kracht van team buildings, after-work uitjes of gewoon een babbeltje (zonder smartphone in de hand) bij de printer niet!

5. Maak zelfstandig leren mogelijk

Net zoals voor generatie Y, is ook voor generatie Z vrijheid erg belangrijk op de werkvloer. Vrijheid om te werken waar en wanneer je wilt, vrijheid om je takenpakket in te vullen, vrijheid om een project op eigen houtje uit te rollen,… en vrijheid om te leren: wat, waar en wanneer je wilt.

 

Bied dus – binnen een leerplan met concrete en getimede leerdoelstellingen – ook ruimte voor zelfstandigheid. Geef je werknemers mee inspraak in de content: wat hebben ze nodig op korte en lange termijn om optimaal te presteren. Maak daarnaast de content zoveel mogelijk beschikbaar op online platforms. Zo kunnen je Z’ers zelf bepalen wanneer en waar ze wat leren, zolang ze de vooropgestelde doelen behalen.

About the author

Caroline De Hulsters
Caroline De Hulsters

Caroline werkt 5+ jaar in online marketing & communicatie. Digitaal is haar tweede moedertaal. Als Young Professional ondervindt zij elke dag opnieuw het belang van voortdurende bijscholing om relevant te blijven. Bij Milernas inspireert en informeert zij dan ook met veel enthousiasme bedrijven en werknemers rond levenslang leren.