Waarom zal jij morgen succesvol zijn?

Blog

Koen Slootmaekers

18/02/2020

Bedrijfsvoeren is vandaag zoals beleggen. Sterke resultaten uit het verleden geven je geen garantie voor de toekomst.

Digitale transformatie is niet moeilijk

De reden hiervoor? Digitale transformatie. En zachtjes uitgedrukt: daar is al veel over geschreven en gezegd. Vaak focussen we daarbij op technologieën en functionaliteiten. Invoering van nieuwe software, connecties tussen systemen, massa’s data beschikbaar voor analyse, machines die alsmaar slimmer en veelzijdiger worden…

Best spectaculair en boeiend allemaal. Maar ook een beetje naast de kwestie…

Dankzij de Cloud is de technische kant van digitale transformatie niet zo moeilijk meer. Bovendien hebben steeds meer systemen een gebruiksvriendelijke interface en “Citizen Configuration” (het opzetten, inrichten en aanpassen van systemen zonder dat je verregaande software kennis nodig hebt). Hierdoor kunnen medewerkers binnen een bedrijf heel wat systemen zelfstandig implementeren, zonder technische ondersteuning.

Waarom hebben bedrijven dan een lage ROI?

Uit cijfers blijkt dat vele bedrijven de beoogde ROI van hun digitale transformatieproject niet behalen. Als het technische aspect van zo’n project niet moeilijk is, waar ligt het probleem dan wel?

Gebrek aan een holistische aanpak

Nieuwe technologie loslaten op verouderde bedrijfsprocessen- en modellen. Dat is hét perfect recept voor magere resultaten.

Plan voor de start van je digitale transformatieproject een grondige strategische oefening en procesanalyse. Sleutel vervolgens aan je toekomstig businessmodel- en processen waar nodig. Bouw een kader waarin je je nieuwe tools kan inzetten om sneller en flexibeler te werken, om hechter samen te werken met klanten en leveranciers, om nieuwe producten en diensten aan te bieden en om zinvol en waardevol werk te bieden aan je medewerkers.

Met deze business benadering, sla je 2 vliegen in 1 klap: een snellere en zekerdere ROI én projecten die dankzij je voorbereiding vlotter verlopen.

Medewerkers niet informeren en motiveren

Mensen zijn geen fan van verandering. En dat geldt ook voor jouw medewerkers.

We zijn van nature veranderingsschuw en houden liefst alles bij het oude. Dan begeven we ons op bekend terrein, zijn er minder verrassingen en vooral ook minder risico’s op falen.

Gelukkig kan je deze drempel met de juiste aanpak gemakkelijk overkomen. Deze zet je op nog vóór de start van je transformatieproject; niet tijdens en zeker niet nadien.

  • Werk een helder, efficiënt communicatieplan uit. Leg het belang van het transformatieproject uit aan je medewerkers en zet voordelen voor hen in de verf.
  • Voorzie een gestructureerd trainingsplan. Zorg dat je mensen de juiste kennis en vaardigheden verwerven op de nieuwe technologie te gebruiken.
  • En vooral: zet een plan op om de transformatie ook de weken en maanden na de projectopleving te ondersteunen.

Zulke aanpak noemen we in het (Engelse, of wat dacht je) vakjargon ‘Adoption & Change’.

Maar wij spreken liever over ‘Menselijk Success’. Want geen Customer Success zonder de enthousiaste betrokkenheid van je medewerkers. En hoe vroeger je deze Menselijke Success Factor invoert in je project, hoe meer resultaat je zal boeken. En hoe groter je garantie op het succes van je totale transformatieproject.

Bij Milernas bouwen we leertrajecten op maat zodat jouw medewerkers klaar zijn voor verandering. Meer weten? We leggen het je graag uit in een gratis inspiratiesessie. Bij ons op het Clubhouse te Kontich of bij jou op kantoor? It’s up to you!

Meer blogposts

Het geheime wapen in the War for Talent?

Het geheime wapen in the War for Talent?

Maar liefst 71% (!) van de bedrijven heeft vandaag problemen om de juiste profielen te vinden. Dat meldde interimbedrijf Manpower enkele weken geleden in de krant. Vervelend zeker. Maar ook kostelijk. Want een bedrijf dat zijn vacatures niet tijdig krijgt ingevuld,...

Lees meer
Generatie Z heeft goesting om te leren!

Generatie Z heeft goesting om te leren!

De zogenaamde Z’ers – geboren tussen mid 90s en 2010 – zijn opgegroeid ten midden van constante technologische innovatie en verandering. Deze digital natives zijn zich dan ook heel bewust van de toenemende automatisatie binnen bedrijven en de nood om hun eigen skill set continu te upgraden.

Lees meer