Digitale transformatie is geen IT-project

Terug naar alle blogs
Scroll
  Digitale transformatie is geen IT-project
Tags
#digital business #digital culture #digitalstrategy #digitaltransformation
Adoption & Change

Waarom je transformatieprojecten helemaal geen IT-projecten zijn. Want nu de Cloud ons instant toegang geeft tot de meest waanzinnige IT-functionaliteit is het hoog tijd voor een andere projectaanpak.

 

Nemen we als voorbeeld een klassiek CRM project.

Dat ging altijd zo: eerst software, fancy hardware en een pijnlijke implementatie  en dan… een helse strijd om je sales en je marketing mee te krijgen. Niet zelden lukte dat niet; heel wat CRM projecten zijn dan ook een vroegtijdige dood gestorven; weliswaar nadat de investeringen en de kosten werden gemaakt.

 

En zelf als je medewerkers wel mee wilden dan nog bleek heel dikwijls dat hoe je bedrijf de dingen deed en hoe je mensen werkten niet compatibel was met de zojuist aangeschafte CRM-software.

 

Dus dat kan beter. Veel beter.

 

Het moet ook beter; want vandaag is de uitdaging dubbel. Het gaat immers niet enkel over het invoeren van een stuk gereedschap om je sales en marketing beter te laten functioneren.

 

Het nieuwe verkopen

Maar het gaat ook over een grondige en radicale verandering in de manier waarop je met je markt praat en je markt bewerkt. Vandaag, en zeker in de nabije toekomst is dat een zaak van digitale interactie, van correct datagebruik, van focus op customer succes én van een efficiënte en waardeverhogende salesaanpak.

 

Wij noemen dat future-proof selling.

 

En zo’n future-proof selling project begint dus niet met het kopen van software. En ook niet met de aanschaf van blitse tablets.

 

Maar wel met een gestructureerde hertekening van je hele commerciële verhaal. En met het voorbereiden van alle betrokken medewerkers op de verandering, op de nieuwe processen en op een andere invulling van hun rol.

Future-proof Selling uitgelegd

Je begint dus met het opbouwen van inzichten en competenties. En als dat traject is afgerond heb je niet alleen alles klaar liggen voor een écht succesvol CRM-project.

 

Maar je kan dan ook snel en met de juiste informatie kiezen voor het juiste stuk gereedschap dat je nodig hebt om die nieuwe toekomstbestendige manier van converseren met je klant en verkopen te ondersteunen.

 

Begin dus bij het begin: bouw eerst de juiste competenties bij je medewerkers. En eindig bij het einde: neem dan de meest geschikte software in gebruik.

 

 

 

pexels-cytonn-photography-955402

Zijn jouw werknemers klaar voor de nieuwe manier van verkopen?

In het Future-proof Selling leertraject verwerf je alle competenties om succesvol te verkopen in de markt van morgen. Van inzicht in het belang van een Business Value Sales aanpak, het verband met Customer Success, omgaan met een veranderend verkooplandschap, tot handige digitale tools en steengoede soft skills.

 

Ontdek het leertraject.

About the author

Koen Slootmaekers
Koen Slootmaekers

Koen was meer dan 30 jaar actief als IT-ondernemer; elke dag opnieuw leerde hij dat technologie zonder mensen met de juiste competenties niet werkt. En dat een bedrijfsstrategie best vertaald wordt in kennis en vaardigheden om succesvol te zijn. Met Milernas wil hij dan ook actief bijdragen aan levenslang leren als sleutel tot een duurzame en waardevolle toekomst.