5 tips voor een sterke employer brand

Terug naar alle blogs
Scroll
  5 tips voor een sterke employer brand
Tags
#employer branding
Employer Branding

De tijd dat je als HR-verantwoordelijke een vacature de wereld instuurde en daarna lekker achterover kon leunen is voorbij. Dankzij de bloeiende economie, digitalisering en grote mobiliteit, hebben getalenteerde werknemers vandaag meer jobkeuze dan ooit.

 

Als werkgever moet je dus zorgen dat je er tussen uitspringt; dat deze helden bij jou willen werken en niet bij de concurrentie. Een sterke employer brand is daarbij onmisbaar!

Wat is een employer brand?

Sweet & short: een employer brand is de reputatie van een bedrijf als werkgever. Zowel bij huidige als toekomstige werknemers.

 

Een goede employer brand bereik je niet alleen met een aantrekkelijk loonpakket. Een sterke missie, visie en waarden, toffe bedrijfscultuur, open en transparante communicatie… leggen minstens evenveel gewicht in de schaal. Daarnaast vinden veel jonge werknemers op de arbeidsmarkt het ook erg belangrijk dat hun werkgever onderneemt met respect voor mens en milieu.

 

Hoe je als werkgever een sterke branding strategie uitwerkt, ligt buiten de scope van dit artikel.

 

Maar volgende 5 best practice tips helpen je alvast op weg!

Tip 1: Toon je menselijk kant

Mensen spreken graag met mensen, niet met abstracte entiteiten zoals bedrijven. Dit geldt ook voor werkzoekenden. Toon als werkgever dus je menselijke kant: wees persoonlijk, communiceer in mensentaal en toon de gezichten achter je bedrijf:

 

  • Zorg dat werkzoekenden je gemakkelijk kunnen contacteren, zowel telefonisch, per mail als via sociale media.
  • Vermijd moeilijk vakjargon en communiceer vlot en eenduidig, zowel in vacatures, op je website en op sociale media.
  • Deel real-time posts over je bedrijf op sociale media. Selfies tijdens een team building, de eerste werkdag van de nieuwe marketing medewerker, de kantoorkerstboom,…
  • Gebruik foto’s van echte werknemers – i.p.v. stockfoto’s – in al je communicatie.
  • Deel quotes, ervaringen en succesverhalen van werknemers met de wereld.

Tip 2: Maak van je werknemers ambassadeurs

Mensen spreken niet alleen liever met mensen; ze vertrouwen mensen ook eerder dan bedrijven. En ook dít geldt voor werkzoekenden. Laat je werknemers dus aan het woord en maak van hen echte ambassadeurs:

 

  • Geef werknemers de vrijheid om hun werkervaringen te delen op hun eigen sociale media. Of je het nu wilt of niet, je werknemers zullen over jou praten. Mag het niet online, dan is het offline. Vrees je dat ze geen positieve boodschap brengen? Wijs dan niet met de vinger, maar durf eens kritisch naar jezelf als werkgever te kijken.

 

  • Deel sociale media posts van werknemers op je eigen kanalen. Dit geeft je werknemers meer sociale zichtbaarheid, verhoogt hun moraal en motiveert hen om in de toekomst nog meer positieve boodschappen over hun werkgever te posten.
  • Stimuleer werknemers om nieuw talent aan te brengen en vacatures te delen via hun eigen netwerk. Heel wat bedrijven zetten hier een financiële vergoeding tegenover. Al kan je je dan vragen stellen bij de authenticiteit van de aanbeveling. Test eens uit wat bij jouw werknemers het beste werkt of vraag hen eenvoudigweg wat ze verwachten als tegencompensatie.

Tip 3: Creëer een fijne bedrijfscultuur

The way to gain a good reputation is to endeavour what you desire to appear. – Socrates

 

Wil je dat je werknemers positief communiceren over jouw bedrijf als werkplek? Zorg dan in de eerste plaats voor een bedrijfscultuur waarin ze zich ook oprecht goed voelen. Bedrijfscultuur is een breed begrip, maar hierbij alvast enkele zaken om rekening mee te houden:

 

  • Dresscode: Wat straalt de dresscode binnen jouw bedrijf uit? Voelen werknemers zich daar goed bij? Hebben ze ruimte om hun eigen persoonlijkheid uit te drukken?
  • Omgeving: Werken je werknemers in een rustige omgeving waar ze niet continu gestoord worden? Is het meubilair comfortabel en aantrekkelijk? Is er voldoende natuurlijk daglicht?
  • Compensatie: Zijn je werknemers tevreden met hun salaris? Is het voldoende om comfortabel van te leven? Worden overuren vergoed?
  • Activiteiten: Doen je werknemers geregeld iets samen buiten de kantooruren? Worden er team buildings georganiseerd? Worden verjaardagen en feestdagen samen gevierd?
  • Gezondheid: Zijn de snacks, maaltijden en drank op kantoor voedzaam? Kunnen werknemers geregeld de benen strekken? Is er een goede work-life balance?
  • Waardering: Krijgen je werknemers voldoende waardering voor hun prestaties? Geef je hen geregeld een schouderklopje of complimentje? Worden uitmuntende prestaties (financieel) beloond?
  • Ontwikkelingsmogelijkheden: Hebben je werknemers het gevoel dat ze kunnen groeien in je bedrijf? Krijgen ze voldoende begeleiding? Is er een concreet leerplan voor nieuwe medewerkers?

Tip 4: Maak solliciteren eenvoudig

Een kandidaat mag nog zo enthousiast zijn om bij jou te werken; een moeizame, complexe en ellenlange sollicitatieprocedure is een absolute afknapper.

Een vlotte, transparante en persoonlijke ervaring, daarentegen, getuigt van waardering en respect voor de tijd van de sollicitant.

 

  • Zorg dat je technologie werkt! Niets is vervelender voor een kandidaat dan dat je website of platform vastloopt nadat hij al zijn gegevens heeft ingevuld. En hij dus helemaal opnieuw kan beginnen (wat hij waarschijnlijk niet doet).
  • Geef vanaf de start meteen een duidelijk overzicht van het volledige sollicitatietraject. Zo weet je kandidaat wat hij mag verwachten.
  • Vermijd overbodige tests en evaluaties. Bepaal welke informatie je echt nodig hebt om een kandidaat te beoordelen.
  • Besef dat bij een sollicitatiegesprek de liefde van twee kanten moet komen. Jobinterviews geven kandidaten een voorproefje van je bedrijfscultuur. Wees dus vriendelijk, menselijk en respectvol.
  • Keep the conversation going doorheen het hele sollicitatieproces. Bedank kandidaten voor hun inspanning, laat hen weten wanneer je zal terugkoppelen (en houd je aan die belofte!), informeer hen over de volgende stap in het traject,…

Tip 5: Meet, evalueer en stuur bij

Hoe sterk is jouw employer brand echt?

 

Hebben de strategieën die je gebruikt de gewenste impact?

 

Aangezien je employer branding gericht is op huidige en toekomstige werknemers, ga je ook daar eerst toetsen:

 

  • Vraag feedback aan je medewerkers. Dit kan via anonieme enquêtes of persoonlijke gesprekken. Wat vinden ze leuk aan werken binnen jouw bedrijf – en wat zouden ze graag anders zien? Zo breng je niet alleen tekortkomingen aan het licht, maar leer je ook welke pluspunten je extra in de verf moet zetten met je employer branding.
  • Vraag feedback aan nieuwe medewerkers. Hoe hebben ze de sollicitatieprocedure ervaren? Wat trok hun aan in de vacature? Hebben ze technische problemen ondervonden? Hoe verliep de communicatie?

 

Naast de tevredenheid van werknemers en sollicitanten, zijn ook volgende maatstaven nuttig om je employer branding te evalueren:

 

  • Retentiepercentage: Hoewel retentie ook van vele andere factoren afhangt, heeft een sterke employer brand een positieve impact op dit percentage.
  • Aanwervingskanaal: Identificeer via welke kanalen je de meeste sollicitaties ontvangt en focus je inspanningen vooral daar op.
  • Aanwervingskost: Hoeveel geld investeer je in het aanwervingsproces (o.a. adverteren, tests, interviews,…)? Is dit meer/minder dan voor je op employer branding inzette?
  • Kwaliteit van kandidaten: Trek je kandidaten aan die echt bij de job en je bedrijfscultuur passen?
  • Bekendheid: Hoe goed zijn je sollicitanten op de hoogte van wat je bedrijf doet? Hoe vaak krijg je spontane sollicitaties? Hoe vaak bezoeken mensen je vacaturepagina?

 

En voor wie toch nog niet overtuigd is van het belang van employer branding…

 

“Customers will never love a company until the employees love it first.” – S. Sinek

 

Nu wel, hé.

About the author

Caroline De Hulsters
Caroline De Hulsters

Caroline werkt 5+ jaar in online marketing & communicatie. Digitaal is haar tweede moedertaal. Als Young Professional ondervindt zij elke dag opnieuw het belang van voortdurende bijscholing om relevant te blijven. Bij Milernas inspireert en informeert zij dan ook met veel enthousiasme bedrijven en werknemers rond levenslang leren.