Het geheime wapen in the War for Talent?

Blog

Koen Slootmaekers

28/02/2020
3 minuten leestijd

Maar liefst 71% (!) van de bedrijven heeft vandaag problemen om de juiste profielen te vinden. Dat meldde interimbedrijf Manpower enkele weken geleden in de krant.

Vervelend zeker. Maar ook kostelijk. Want een bedrijf dat zijn vacatures niet tijdig krijgt ingevuld, kan gewoonweg niet al zijn opdrachten invullen. Minder omzet dus, en minder groei. Wat dan weer minder belastingen en sociale bijdragen meebrengt. En onze staat heeft al zoveel centen tekort.

 

Voorkom overlopers

Maar het is ook alweer een teken aan de wand. Want hoe moeilijker aanwerving wordt, hoe meer nadruk men moet leggen op huidige medewerkers behouden. Een bedrijf dat nadenkt over zijn toekomst moet een bijzondere focus hebben op retentie. Én ervoor zorgen dat zijn medewerkers de juiste competenties hebben voor de toekomst. Want nieuwe medewerkers vinden met net die future-proof competenties wordt een aartsmoeilijke opdracht.

 

Train je manschappen

Het goede nieuws? Beide doelen kan je in één beweging realiseren met een kwalitatief opleiding- en trainingsaanbod. Bedrijven die medewerkers een doelgericht, goed-omkaderd en kwaliteitsvol opleidingsaanbod bieden, merken onmiddellijk een positieve invloed op hun retentieratio. De reden hiervoor: medewerkers met een toekomstperspectief binnen een bedrijf zullen vele minder snel ontslag nemen.

Wie vandaag investeert in future-proof competenties, zal daar morgen de vruchten van plukken. 

Kies voor een berekende aanpak

Bij Milernas werkten we een rekenmodel uit dat opleidingsinvesteringen afzet tegen opbrengst van verhoogde retentie, versnelde onboarding van nieuw talent en zakelijke opportuniteiten.

Interesse? Geef ons een seintje en dan stellen we onze ROI-calculator graag aan jou voor!

Meer blogposts

Generatie Z heeft goesting om te leren!

Generatie Z heeft goesting om te leren!

De zogenaamde Z’ers – geboren tussen mid 90s en 2010 – zijn opgegroeid ten midden van constante technologische innovatie en verandering. Deze digital natives zijn zich dan ook heel bewust van de toenemende automatisatie binnen bedrijven en de nood om hun eigen skill set continu te upgraden.

Lees meer